Tel. 0451-59877 (Mån/Tis 9-12)

 Fri frakt inom Sverige över 2990 kr
 Snabb leverans (1-3 arbetsdagar)

 Ny kund? Läs Så Handlar Du

FAQ (Frågor och Svar)

Några vanliga frågor vi ofta får in till kundtjänst och våra svar till dem.

Läs även våra Köp- & Leveransvillkor.

När har ni telefontider?

Vi har normalt telefontider mellan 09.00 och 12.00 måndagar och tisdagar, detta då 99% av de som vill något skickar e-post.

Jag kan inte logga in eller få lösenord skickat till mig, varför?

Vi har en ny webshop sedan starten av januari 2021, så alla kunder måste skapa nya konton (om man vill), läs gärna vårt blogginlägg om detta, nya villkor samt så handlar du innan nu handlar av oss.

Jag är privatperson, kan jag handla hos er?
Ja, vi tar emot beställningar från alla, dock måste man vara 18år för att beställa.

Jag är privatperson och vill handla mot faktura, kan jag det?
Ja, dock endast genom Klarna.

Jag har företag och vill handla mot faktura, kan jag det?
Ja, läs så handlar du för mer information.

Måste man skapa ett konto för att handla?
Nej, det går att handla oinloggad, lägga varor i vaukorgen och gå direkt till kassan, fylla i minimalt med uppgifter, välja fraktsätt, betalningsmetod och sedan beställa. Men som oinloggad ligger varor inte länge i varukorgen, är man en återkommande kund kan det vara smidigare att skapa ett konto, logga in och där lägga varor i kundkorgen, den raderas då aldrig. Dock kan man inte skapa ett konto i förväg utan endast om man handlar.

Måste jag ange telefonnummer, e-post och fullständigt namn?
Ja, det är för er och vår säkerhet att vi har dessa uppgifter, dels vid brevleveranser vill vi säkerställa att rätt mottagare får leveransen samt PostNord kan annars returnera beställningen, det gäller även telefonnummer, vi vill kanske komma i kontakt med er angående er order. Beställningar som inte är seriösa (dvs. saknar eller anger konstiga telefonnummer) hanteras inte, de tas bort och pengar återbetalas direkt. När det gäller MyPack så skickas kolli-id samt avisering per SMS när paketet anlänt utlämningsställe.

Varför finns det ingen köp-knapp vid den produkt jag är intresserad av?
Varan är tillfälligt slut och kan inte beställas. Vi hanterar inte restorderbeställningar av flera anledningar. Dels kan det vara lång leveranstid innan varan kommer in igen, dels kan den ha utgått hos leverantören eller blivit ersatt av ny version. Priset kan ändras vid nästa inköpstillfälle vi gör dels beroende på att tillverkaren ändrar det, dels kan valutakursen (USD/SEK eller EURO/SEK) ha ändrats kraftigt sedan förra inköpet och då anpassar vi priset. Att anpassa priset vid varje inköp är mest rättvist för kunden, vi kan då hålla så låga priser som möjligt utan att överfakturera kunden för att täcka eventuella valutajusteringar (andra gör på detta vis). Genom att man endast kan beställa det som finns i lager, kan vi skicka direkt med och kunden blir nöjd genom att varor kommer direkt. Kunden behöver inte gå och fundera på när/om de dyker upp. Ibland kan det vara lagosaldofel, men då försöker vi rätta till det så bra som möjligt för kunden. Är en vara slut så kan ni kontakta oss för att veta när den kommer in, vi kan då skicka e-post till er när den kommit in. Vi måste då ha artikelnummer (SKU).

Varför kan jag inte beställa mer än vad ni har i lager?
Se frågan ovanför.

Produkten jag får ser inte ut som på bilden i er webshop, har jag fått fel vara?
Det är ofta våra leverantörer ändar produkten (reviderar den) och ibland hinner vi inte uppdatera bilderna eller får information från leverantören, dock är produkten 100% kompatibel funktionsmässigt, dock kan fysiska mått ändrats. Vi ber er därför dubbelkolla med tillverkarens information eller oss om ni är osäkra om bilder avviker hos oss och tillverkaren, ibland kan vi ha äldre produkter i lager. Vi har samma artikelnummer hos SparkFun men hos Adafruit och Pololu har vi ADA- framför respektive POL- framför deras nummer. Är numret mindre än 1000 så har vi en nolla framför så talet alltid är fyrsiffrigt.

Är er kreditkortsbetalning säker?
Ja, vi använder oss av Klarna eller PayPal, inga kortuppgifter syns och sparas hos oss.

Jag glömde att beställa en artikel, kan jag ändra min order?
Handlar du mot faktura och vi inte har packat och fakturerat den, kan vi ändra er order. Har ni betalt med Klarna, NETS eller PayPal kan vi inte ändra er order. Men vi är så flexibla som möjligt, så köper man något utanför kontorstid (t.ex. på kvällen eller helgen) och har skickat in beställningen och sedan kommer på att man glömt en sak, gör då en ny order och välj "hämtas hos LAWICEL", då försvinner fraktkostnaden. Dock får detta inte utnyttjas vid brevorder då värdet kan överstiga maxbelopp på vad vi skickar med brev (det är inte försäkrat eller spårbart), skulle detta missbrukas för att komma undan fraktkostnader har vi rätten att annullera ordern. Skriv sedan i övriga kommentarer att det skall skickas tillsammans med tidigare order. Detta sätt fungerar endast utanför våra arbetstimmar. Sker det under dagtid, ring oss så hjälper vi er så långt det går.

Vi har ett konto hos er, var ändrar jag mina uppgifter?
I vår nya webshop kan man uppdatera adresser och all annan information om man skapat ett konto. Kunder som fanns i vår tidigare webshop (2017-2020) är inte överflyttade till den nya webshoppen, utan ni får då lägga upp er igen.

Vårt företag accepterar endast beställningar mot faktura, kan vi få det hos er?
Ja, välj bara faktura på kassasidan och ange ert org.nr. Vi tar då en enkel kreditkoll där vi får ett snabbt svar tillbaka. Har ni en speciell fakturaadress, ange då denna och välj avvikande leveransadress. Endast Aktiebolag, skolor och kommuner kan få mot faktura 30 dagar (inom Sverige). Observera att vi inte accepterar betalningsvillkor på över 30 dagar mot faktura.

Hur lång leveranstid är det innan jag har min order?
Då man endast kan beställa vad som finns i lager så skickar vi er order inom 1-3 arbetsdagar. Sedan beror det på var man befinner sig i Sverige. Då LAWICEL finns i Tyringe (en mil väster om Hässleholm i Skåne) så brukar det ta en arbetsdag upp till strax norr om Stockholm. Däröver kan det ta 2-3 arbetsdagar. För mer detaljerad information, kontrollera Postnords hemsida. Vårt postnummer är 28232 när ni gör en sökning och använd "paket och pall" för MyPack/Företagspaket, annars "brev".

Kan jag spåra mitt paket?
Har du valt PostNord MyPack eller PostNord Parcel är paketen spårbara och du får kolli-id via e-post från PostNord när vi behandlat er order, du kan spåra det den vägen eller om du har kolli-id via PostNords hemsida. Väljer du brev kan man inte spåra försändelsen. Tänk på att ange ett mobilnummer om du väljer MyPack, för då skickas ett SMS när paketet finns att hämta ut på Postnords servicecenter, annars kommer denna information via e-post, läser man inte detta och inte hämtar ut kommer en AVI efter någon arbetsdag.

Har ni någon fysisk butik man kan handla i?
Nej, alla beställningar måste ske i webbutiken, men man kan på kassasidan välja att hämta varor hos oss. Vi har inget certifierat kassasystem eller kreditkortsläsare hos oss. Då vi befinner oss på en liten ort är det inte ekonomiskt försvarbart samt att ha personal för att hantera detta har vi inte, det skulle innebära dyrare priser.

Kan jag ångra mitt köp?
Ja, vi följer distansköplagen och du har rätt till att ångra ditt köp senast 14 dagar efter det att du tog emot din beställning. Du måste kontakta oss först via kontaktsidan med ordernummer (eller faktura) samt anledningen till varför. Sedan får du ett RMA nummer av oss och står för frakten till oss och att produkten kommer fram på ett säkert sätt. Dock kan vi inte acceptera öppet köp på varor som inte är lagervaror och vi tagit hem speciellt för dig samt om varan använts (t.ex. det har lödats stift på den osv.). Originalförpackningen skall även skickas med.

Vårt företag får inte använda webshopar, kan vi skicka in vår order manuellt via e-post?
Nej, tyvärr. Vi accepterar endast beställningar som görs via webshopen, detta för att vår prissättning och marginaler är sådan att kunden gör jobbet samt att lagerhantering skall fungera till 100% och att ni accepterar våra fraktalternativ, fraktkostnader samt betalningstid.

Jag behöver en offert på en produkt, kan ni skicka det?
Nej, vi skickar inga offerter, vi jobbar inte så. Vi har fasta stafflade priser beroende på antal man köper, finns det inte på en produkt eller stafflingen inte ger så bra rabatt betyder det att vi inte kan ge bättre priser då våra marginaler inte klarar mer. Priset i webbutiken gäller endast på det antal vi har i lager sen kan det ändras vid nästa inköp då dollar-/eurokursen ändras mycket varje vecka. Sedan kan det vara så att tillverkaren/leverantören inte kan tillhandahålla det antal ni önskar beroende på lång ledtid. Vi får inte information om ledtider från de leverantörer vi beställer ifrån. Vi kan endast beställa hos dem om det finns i lager hos dem. Så vi kan inte lova ledtider då vi inte kan reservera produkter hos leverantörer. Många artiklar köps inte heller in via tillverkaren direkt utan via annan tredjepart som säljer dem, därav låga marginaler.

Jag/Vi håller på med ett projekt och söker sponsorer, kan ni sponsra mig/oss?
Nej, vi sponsrar inte inviduella personer/grupper, skolor, företag eller UF Företag. Vi försöker i första hand sponsra lokala idrottsföreningar i vårt samhälle Tyringe och i enstaka fall där vi vet att vi har en bra kundrelation (utbyte på något sätt), så sponsrar vi föreningar utanför vår bygd om de är relaterade till de produkter vi säljer (dock aldrig med pengar utan i form av rabatt på produkter). Driver ni ett Makerspace eller liknande (registrerad) kontakta oss gärna för ett samarbete.

Jag skall bygga en grunka som gör att jag kan styra mitt växthus via nätet, kan ni hjälpa mig?
Vi får ofta in frågor likt denna om andra idéer ni har och vi kan inte hjäpa er med att skriva programmet eller hjälpa er att visa hur ni kopplar in saker, däremot kan vi till en viss grad hjälpa er med förslag till val av komponenter. Men vi förutsätter då att ni har någon form av erfarenhet av elektronik och att programmera. Har ni inte detta föreslår vi att ni först använder något av våra starterkit för att lära er enklare uppgifter, ofta kan man senare använda dessa komponenter som en grundsten i den slutgiltiga idén och bara köpa till sensorer etc. Vi har en bra Arduinoskola i vår blogg.

Vi behöver hjälp, åtar ni er konsultuppdrag?
Nej, vi kan (sedan några år tillbaka) inte åta oss kunsultuppdrag mot betalning då vi har svårt att få tiden att räcka till och webbutiken samt våra egna produkter går i första hand.

Hur lång tid tar det innan ni svarar på e-post?
Vi har som motto att svara snabbt inom 8 arbetstimmar. Har du inte hört av oss inom 3 arbetsdagar, så kan det bero på att ni angett en felaktig e-post eller e-posten sorterats som skräppost in till oss eller till er, ring då till oss eller prova att skicka igen, skriv gärna så tydligt som möjligt. Vi räknar 09.00 till 14.00 som arbetstimmar, så skickar ni e-post strax efter 14.00 så svarar vi senast nästa arbetsdag på förmiddagen. Reklam som kommer in via kontaktsidan svarar vi inte på, den e-posten spärras då och e-posten raderas.

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen